Wednesday, May 05, 2010

First of First Day Cover

hehe..apa punya tajuk post neh, aku pakai taip je.. kali nih aku nk tunjuk Sampul Surat Hari Pertama aku yang turut dikenali sebagai First Day Cover... sampul nih aku beli kat pejabat pos pada 'hari yang bukan first day cover' hehe.. jadi tak dapat cop lah...
[kes terpengaruh koleksi setem & FDC DuaCongkak lah nih]

Nak jadi cerita, aku ke satu pejabat pos dan aku ushar keliling... ada banyak poster sal setem dan FDC..Aku menuju ke satu kaunter kosong...Aku tnya akak kaunter tuh.......dengan penuh berkeyakinan...

"Akak, saya nk beli First Day Cover ada jual x?"

"Err..adik silap haribulan , harini xde jual"

"Yeker? Stok2 lama tak de kew? huhu..."

"Japp ek, akak carikan..."

4,5 minit gak lah puas akak posmen tuh cari, jumpa pun stok lama... apa lagi terus aku sapu habis lah... dah lawa, comei... bukan akak tuh comei, ni sampul nih comei... just 30sen je sekeping.. ada sampul yang tak de brochures.. maybe hilang or something... bila aku beli pada hari yang tak sepatutnya, maka cop pun xde lah, apatah lagi setem..semua dh hbs... kecuali sampul nih, ada lah pulak sampul, tapi brochure lak takde...lembaran setem je dapat....cop lak dah simpan dalam peti..kacau2..

FDC dah lawa, brochures & cop pulak xde..akak tu gtau cop dh simpan dalam peti..

disebabkan tinggal satu lembaran je lagi, aku pun amik jelah,
xkisah.. selembaran nih hage Rm6.00....

pastu yang cover lain, cover 1 Malaysia... hage? 30 sen aje.........

ni belakang sampul, comei kan? warna warni... kartun-kartun..

ni pulak brochure dia.. dapat sekali ngan cover.. lawa kan?

brochures nih disertakan dengan cover yang berharga 30 sen tuh, ada maklumat tema dan pasal setem... bagi aku, sesuai sangat kalo Cikgu Pusat Sumber Sekolah kat Malaysia nih, spare duit n kumpul benda alah ni, yelah sebagai maklumat dan penyeri dalam pusat sumber.. selain tu jugak leh memupuk minat murid-murid supaya mencintai negara dan bersikap patrotisme.. sepasal lagi, ia murah sangat, 30 sen aja..kalo tampal setem, congak2..baru Rm1.00...

~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Secara automatik dan bukan manual lagi, aku tetiba terminat pulak menyimpan sampul alah nih, pegi pulak Kedai Buku Popular kat BPMall, cari album FDC..jumpa satu..hage Rm7.00, kira murah dh nih,..janji leh sumbat...hehe....

Apapun ini lah langkah pertama aku dalam menyimpan koleksi FDC...cuma aku ni pening memikir bila lah pulak nk kuar lagi sampul ni, setiap berapa haribulan? silap haribulan, tak dapat cop dh..tu yang tak best tuh... hurmm..

Kiranya, pasni aku kena giat lah kumpul setem ngan FDC...hehehehe...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Menjana Kawangan