Wednesday, February 10, 2010

MalaSnya Ari NiEeee....Rsa Nk Pi NgaiL Je


air mata dh kering..jadi lah taik mata..
bila ada taik mata, paham2 lah..mengantuk sungguh3 lah nih..
...kelas dh hbs...lauk dh beli..tgu nasik masak..
masalah bebudk2 ni xmau masak nasik...susah tol..
asal turn masing2..semua wat tak reti...
kena wat tab gak masak nasik nih.. huh..

ngan kelas pJ ptg nih..aduh...
rasa teramat mlas dan rasa ngantuk nak tido lak..
tapi xleh gak..tggjwb..huhu...kena belajar...
cian lak kerajaan kasi aku rm3570.00 basic sesemester..
ditambah lak ngan elaun2 buku, alat tulis,kertas kerja..
cian2 kerajaan..duit rakyat..kena pikir sama..
cian parents aku yg mengharapkan aku sama..huh..

12hb ni, aku dh nk gerak pulang ke Perak..jauh tol..
1 perjalanan yg makan masa 6jam setengah.. fuhh..
balik lah..sempena cuti raya cina..cuti tahun baru cina..
rasanya mesti jem teruk..rasanya..kompom sampai lewat..
minyak tol..waduh2.. mau gak sehala rm50 minyak, rm60 tol..
rm110+ jajan+rokok+air..
nek Viva je pun..ngeh2...

untuk pengetahuan kawan2 yang kaki pancing, musim udang sebenarnya bermula sekitar tahun baru cina ni, tapi lain pula disesetengah tempat yang telah bermula awal seperti di rompin, sedili dan sekitar2nya... fuh.kenapa aku sebut sal udang galah? ngeh2..
sebab aku ni kaki pancing yg gila ngail udang..
bukan dapat byk mana pun..xde lah sekilo..
tapi boleh le 3-9 ekor..sepetang..kira orait lah kan?
port paling aku suka? kat sg kerian lah..

Sungai Kerian, Parit Buntar, Perak Darul Ridzuan

satu sungai yang amat istimewa kerana membentuk sempadan semulajadi diantara
negeri Perak, Kedah dan Penang...
haa..
kat sini ada bermacam2 spesies yang hidup di dalam airnya..walaupun keroh, sungai ini sungguh dalam dan menempatkan habitat yang sesuai.. boleh kata lagi susah nk pancing ikan dari pancing udang!!! yeke? betoii...kalo udang dapat 5,6 ekor, ikan baru sekor 2 naik..
bagi yang menghilir sungai menggunakan perahu ke bot..hati hati tau..sungai ni ada rekod.. ada buaya...erm..

"dimana ada udang, di situ gak ada buaya"

kalo nak cerita nih,panjang berjela lah..
xmasuk lagi bub Ban Pecah, Tanjung Piandang..
port pancingan laut..
isk..

meh lah tgk gmbr...senang nk citer kan?

antara port aku yang mantop..
pinggiran no 1..
sg kerian..

rekod second terbesar aku kat sungai ni..
ada lah beso lengan.. berat dalam 500gram..
percya ker? dan rekod terbaik aku, udg galah sebesar tin karbonat tuh.. berat? entah lah..tak timbang pulak time tu..isk2..rugi2...

nilah tengkorak udang tu..
kepala dia je dah selebar rm1.00
ha,apa lagi, cepat2..kuarkan singgit .....!!!


andai masa baik, hari baik, mood baik..
insyaAllah, hanya 2 jam je,dh boleh banyak nih...


selain menggunakan teknik bottom (dasar)
aku gak guna teknik pelampung..haa..
x mustahil kan?

ni sekor lagi..
kadang2 pancing..seharian..cuma dapat sekor 2 je..
rezki kan? entahlah..

3 ekor ni, cukup untuk memuaskan nafsu seseorang pengail amatur cm aku..hehehe..

satu lagi sifat pelik aku,suka sgt bandingkan apa apa ngan hset..
sebab..aku nk ratio /nisbahkan sesuatu tu...

ni kira hari yg lumayan lah, boleh cecah 1 kilo, andai 1 kilo bernilai rm30..
kira untung jimat dah kan? xpayah lah pi ke market..


al kisah kalo dapat udang kecik2 nih, biasanya aku akan taruk je dalam aqurium.. buat bela... lagipun cuba gtau, dalam Malaysia ni, sapa yg suka bela udang galah dalam aqurium? haha.. jawab-jawab...

udang ni leh hidup bersama ngan ikan selat & ikan cuci cermin..
jgn gaduh2..tau..

yang kat luar cermin tu, sepit udang... kalo udg bersalin kulit, ngan sepit2 akan disalin sekali..kira 1 sut udg ar terkeluar dari badan..maknanya udang tu sedang mengalami proses pembesaran...

bela udang galah ni mengasyikkan.. kourang leh tgk dia punya cara makan macam 'mesin'! kejap je hbs makanan tu..biasa dia makan isi ikan seluang..

setiap kunyahan dia melambangkan betapa rakusnya..udang2 di sg tempat aku memancing tu, patutlah kail sentiasa hbs umpan..isk2..rupanya keja sang ketis biru!

tapi ada gak kelemahan bagi spesies perayap ni..
manja n sensitif..
serius susah kalo kita tak tahu pasal prawn ni..
kita kena sediakan air yg bebas klorin, pastu pastikan air tersebut tidak panas / suam.. pastikan terdapat oksigen yg dibekalkan... makanan xjadi masalah..
makan 3 hari sekali pun xpe..
yang paling remeh time udang bersalin kulit.. kita kena asingkan udang ni, coz dia terlalu lemah.. andai kita abaikan? haa..inilah akibatnya..

mati sebab diketis udang lain..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Menjana Kawangan