Tuesday, November 09, 2010

Koleksi Paling RARE

Assalammualaikum dan salam muhibah...
arini aku nk post pasal koleksi yang paling aku sayangi dan dianggap RARE...

kOurang tahu x ? duit singgit ni sungguh bernilai tinggi dan menjangkau harga RM600.00 ke RM800.00 ? wooo.. mesti x percaya kan, tp ini lah hakikatnya...

RM1.00 bersign Gabenor Ali Abul Hassan...

aku ada satu keping... condition VF..
xde hole...xde lubang... ececeh..

CR 7240718

inilah rhupe CR aku kalo nak dibandingkan dengan singgit condition UNC... warnanya masih terang dan tidak pudar... hanya qualiti je... susah sikit mau citer..

nampak x? sign yang berbeza..... yang di atas tu sign Gabenor skrg.. Zeti Aziz.. dan yang bawah tu sign Gabenor Ali Abul Hassan... bukan Aishah tauuu....

close-Up sikit...

bahagian belakang......
yang uniknya... CR nih hanya mempunyai.. prefix CR.. erti kata lain, wang kertas nih hanya ada susunan siri abjad CR sahaja.. xde AA...xde BK.. hanya semata mata CR 72##### sahaja...

Dan ia menjadi tumpuan para pengumpul / numismatik.. kerna dipercayai hanya terdapat beribu-ribu keping sahaja di dalam Malaysia ini..

Selain itu juga, para kolektor tidak mengetahui bahawa... CR ini mempunyai susunan keluaran atau dipanggil siri... mungkin sebahagian pengumpul atau numismatik tidak dpt menerima idea ini... Knapa?

ok...cuba cheak....

CR 7200000 - CR724++++

CR 720#### - siri low number
CR 721#### - siri satu
CR 722#### - siri dua
CR 723#### - siri tiga
CR 724#### - siri empat....

----------------------

DAN... aku hanya mempunyai sekeping CR siri 4... dan adalah menjadi isu di sini adakah idea ini dapat diterima umum atau sebaliknya? Aku tetap dengan prinsip aku, insyaAllah kalo ada rezeki lebih mungkin aku boleh menjejaki siri low number, siri 1,2 dan 3....

Kajian aku selama berbulan-bulan masih gagal menemukan specimen / item yang memiliki prefix siri CR 725#### dan..hipotesis awal yang dpt aku simpulkan bahawa, hanya ada keluaran setakat 40 ribu sahaja (maybe lebih....) tetapi kurang dari 50 ribu...!


tetapi persoalannya...adakah bilangannya masih banyak sekarang?

CR 7240718....
mungkin keluaran/ cetakkan yang ke 40,718 ....

walau apa pun kesimpulan aku skrg... note yg bersign 'Aishah' ini tetap menjadi igauan.. dan dendam untuk menuruskan hobi mengumpul matawang Malaysia ini.. Shabas dan tahniah kepada rakan2 pengumpul yang lain kerna berjaya mendapatkan hatta sekeping CR dalam koleksi peribadi masing2.......

4 comments:

  1. adakah idea ini dapat diterima umum?

    ReplyDelete
  2. untuk peminat tegar rm1 ali abul hassan, ya!

    ReplyDelete
  3. ye,...terima kasih sebab view dan komen... khas untuk semua...dan kepada pengumpul tegar CR...hehe..

    ReplyDelete
  4. Sy ada duit rm5 no siri cr.. contoh cr123450 cr 123451,52,53,54,55,56,57,58,59,60.. brrminat call 0183215603

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Menjana Kawangan