Friday, March 28, 2014

INFO NUMIS






Info Numis :

Kenali tahap ketajaman bucu segala banknote yg ada. Elakkan bucu yg tumpul. Jgn lagakan bucu banknote pada tepi plastik semasa memasukkannya.

Biasakan landing note pada tengah sarung plastik. Tentukan dan pilih wave yg ada pada tengah banknote original, berbanding flat (rata). Jadikan wave yg ada sebagai best mark kpd all paper banknote berbanding polimer.

Jika polimer. Pastikan rata seratanya dan tiada wave atau lekuk. Periksa bucu kiri atas pada bhgian belakang polimer adakah terdapat calar atau tidak. Kebiasaan banknote polimer malaysia sering terjadi kecederaan calar pada posisi ini.

Begitu jga dgn coin. Pastikan edge rata dan tiada bekas kokakkan. (cedera). Muka hadapan / observe (parlimen or motif tradisional) tiada calar dan bersih berbanding bhgian belakang / reverse..(value number + year)

Elakkan mengambil coin yg bercalar pada bahagian motif coin. Guna kanta 60x atau 90x utk melihat ruang dalam angka tahun (4,6,8,9,0) atau 'A' adakah bersih dan clear. Jika ada daki, kemungkinan item wash/polish.

Kebiasaan ramai trlpas pandang utk melihat bhgian hadapan syiling dan menganggap bhgian nombor adalah bhgian 'hadapan'...

Utk coin 50sen yg ada tulisan BNM pastikan smua perkataan clear n bersih dari daki kotoran. Jika permukaan bersih, ruang torehan BNM kotor,..hati-hati.

Terdapat istilah GHOST ITEM. cara mudah melihatnya dgn mmbelek all koleksi pada tahap kecerahan waktu tengahari sehingga ke petang. Belek / teliti pula pada waktu malam..anda akan perasan perbezaannya..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Menjana Kawangan